تور بارسلون (تور بارسلونا - تور اسپانیا) - 4 شب، تور تنریف (تور جزایر قناری) - 3 شب، تور آمستردام (تور هنلد) - 2 شب، تور بروکسل (تور بلژیک) - 2 شب

به نام خدا

سلام
من حسین حسینخانی برگزار کننده تورهای گردشگری در اقصی نقاط دنیا اعم از تورهای اروپا، آمریکا، کانادا و تمامی مقصد های گردشگری آسیایی و... هستم.

در بخش اول راجع به اتفاقات بارسلون (بارسلونا) و... صحبت کردیم، در بخش دوم از گشت های دیدنی و منطقه ی فوق العاده تنریف (جزایر قناری) صحبت کردیم، در بخش سوم، از جاذبه های شهر نهرهای آبی و کشور فستیوال های گل و گیاه معروف، آمستردام در کشور هلند، سخن به میون اومد و الان وقتشه از سفر کوتاه و یک و نیم روزم به بروکسل، در کشور بلژیک براتون بگم، امیدوارم که بدردتون بخوره.

در بخش قبل گفتم، بعد از بازدید از وندل پارک برای Check out به هتل رفتم، و چون قبلا بلیط قطار آمستردام هلند به بروکسل بلژیک (Rail Europe) را گرفته بودم، با ترانوا راهیِ...ایستگاه مرکزی قطار شدم.

برای مطالعه بخش های قبلی سفرنامه، میتونید از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

بروکسل در بلژیک یکی از شهرهای مهم و بسیار قدیمی اروپاست، که بارها دست خوش ویرانی و دوباره سازی شده، از کشورگشایی های فرانسوی ها گرفته، تا جنگ های جهانی آلمان، همه و همه، به این شهر صدمات فراوان رسانده، ولی با اینحال امروز، یک شهر زنده، زیبا، و مرکز اغلب سازمان های مختلف اتحادیه اروپایی محسوب میشه. میدان مرکزی بروکسل بلژیک یکی از زیباترین، و معروفترین میادین شهری جهان، به لحاظ نوع طراحی و قرارگیری ساختمان ها و همگونی فضاهای اطراف باهم هست. نمایشگاه گل بگونیا، هر دوسال یکبار در این میدان برگزار میشه و کل میدان را، تبدیل به فرش زیبایی از گل میکنه، که همین امر باعث برنامه ریزی تورهای مختلف گردشگری در این تاریخ به این شهر شده، که جمعیت زیادی را از سراسر دنیا، به اونجا میکشونه.

روز اول تور بروکسل (تور بلژیک) - روز دهم سفر

روی تیکت زده بود لاین 15، ساعت 15:45، گیت مربوط به بلیطمو وارد شدم و لاین 15 را پیدا کردم. کمی بعد، حدود ساعت 15:15 یه قطار اومد که از هرکی پرسیدم "آیا این قطار بروکسل (بلژیک) هست؟" گفتن "بله"، ولی اصلا شبیه قطار های سریع السیر اروپایی نبود. راه که افتاد، بین مسیر متوجه شدم، این قطار، در اصلاح کندرو هست، یعنی ایستگاه های زیادی رو بین مسیر توقف داشت. و خب با اینکه در واقع نیم ساعت زودتر سوار شدم، یک ساعت دیرتر رسیدم. البته تجربه ی بدی نبود، دقت به ایستگاه های بین راه هم در نوع خودش برای من، که حالت بیشتر تحقیقاتی داشت سفرم، خودش یه تجربه خوب محسوب میشد. گرچه دفعه ی بعدی قطعا وقتی میخوام قطار آمستردام هلند به بروکسل بلژیک رو سوار شم، حواسمو بیشتر جمع میکنم، که ایندفعه زودتر به مقصد برسم.

قبلا توی هتل از گوگل چک کرده بودم، که از ایستگاه مرکزی، اتوبوس خط 38، در نزدیکی هتل من ایستگاه داره و بلیطشم 3 یورویی بود. به همین خاطر بجای ایستگاه مید استیشن (Mid Station) ایستگاه مرکزی (Central Station) پیاده، و سوار اتوبوس راهی هتل شدم.

نکته ی جالبی که برام وجود داشت، این بود که هم توی هلند شهر آمستردام، هم توی بلژیک شهر بروکسل، ایرانی و کلا مسلمون خیلی زیاد بود. تقریبا شما همه جا تعدادی ایرانی که باهم فارسی صحبت میکنند و یا مسلمونایی که حجاب کامل داشتن، میبینید. سوار اتوبوس که شدم، راننده اتوبوس در حال گوش کردن به قرآن بود، و چندتا مسلمون هم توی اتوبوس حضور داشتن و دوتا ایرانی هم بودن که داشتن باهم فارسی صحبت میکردن، اتوبوس هم از یسری از مکان های دیدنی و تاریخی شهر عبور کرد.

وقتی به ایستگاه رسیدم، چون اولا گوگل نداشتم، دوما قبلا هم خوب تحقیق نکرده بودم، زمان زیادی طول کشید تا هتل فوق العاده ی چهار ستاره ی Point Star Hotel (این هتل هم مثل هتل آمستردام هلند من، در بالای شهر قرار داشت) را پیدا کنم. هتل ما بسیار شیک و لوکس بود، اتاقی که گرفته بودم، با قیمت بسیار پایین ولی یک اتاق لاکچری واقعی بود.

کمی در هتل استراحت کردم و بعد با اطلاعات و نقشه ای که از رسپشن گرفتم، متوجه شدم، خیابان لوئیس (louizalaan) که به خیابان شیک پوشان بروکسل هم شهرت داره، در نزدیکی هتل ماست که میشه ازونجا، با ترانوا یا مترو به مرکز شهر رسید. دو میدان در امتداد این خیابان قرار داشتند، که به ترتیب Place Stephanie و Place Luise بودند، و مرکز تجمع برترین برندهای پوشاک دنیا محسوب میشدند.

نکته ای در بروکسل جالب بود، و اون اینکه، شما با گرفتن یک تیکت 7یورویی، میتونستید یکروز کامل از مترو و ترانوا و اتوبوس استفاده کنید، و غیر از مترو که گیت ورودی داشت و باید اولش کارت میزدی، برای اتوبوس و ترانوا، مثل اتوبوس های ما دستگاه داشت که صدا میداد کارت را و سوار میشدی ولی هیچ کسی نبود چک بکنه، و این توی مسائل شهروندی کاملا جا افتاده و تعریف شده بود. یه چیز جالب دیگه هم این بود که، برگشت من افتاده بود به یکشنبه، و من با ساک دستیم، وقتی وارد مترو شدم، متوجه شدم که امروز برای اینکه روز تعطیل هست و مردم تشویق بشن به استفاده از حمل و نقل عمومی، به طور رایگان مترو سرویس میداد، و این خیلی بهم مزه داد چون من کارت متروم هم تموم شده بود. متروی Louise Louiza در نزدیکی هتل ما بود که از اون طریق میشد به تمام قسمت های مرکز شهر بروکسل بلژیک سفر کرد.

بعد به بام بروکسل رفتم که در نزدیکی هتل ما هم بود. اونجا ازین دوربین های شهری گذاشته بودن، که میتونستید، یه مبلغی رو پرداخت کنید و شهر رو از بالا ببینید. البته ارتفاع زیادی از سطح شهر نداشت و هوا هم ابری بود، به همین خاطر، یه غذای جزئی خوردم و به هتل برگشتم.

در کل تورهای اروپا (تور بلژیک، تور اسپانیا، تور ایتالیا، تور هلند، تور فرانسه، تور انگلیس، تور آلمان، تور مجارستان و...) اغلب شاهد بارش باران و هوای ابری خواهیم بود، مگر تورهای مناطق اسکاندیناوی (تور نروژ، تور فنلاند و...) که اغلب برفی است.

روز دوم تور بروکسل (تور بلژیک) - روز یازدهم سفر

صبح روز دوم از تور بروکسل (تور بلژیک)، بعد از خوردن صبحانه ی خیلی خوب هتل، راهی پارک هیسل بلژیک که بنای اتمیوم در آن قرار داشت شدم. برای این کار باید از طریق خط 6 مترو، در ایستگاه Heysel یا (Heizel) پیاده می شدم.

در این مجموعه، دو اثر معروف گردشگری وجود داشت، یکی بنای اتمیوم و دیگری مینی یوروپ (Mini Europe) و همینطور، مرکز اکسپوهای بین المللی بروکسل، استادیوم معروف هیسل و یک پارک آبی و یک مجموعه جهان نما، در اونجا قرار داشت و یکی از زیباترین پارک های اروپا محسوب میشه.

جالبه بدونید، بنای اتمیوم، در سال 1958، برای نمایشگاه بین المللی بلژیک با نام Expo 58، ساخته شد. و در ابتدا قرار بود، برج ایفل وارونه رو بسازن، که به پیشنهاد معماری به نام آندره واترکین، طرح مولکول آهن که 165 میلیارد بار بزرگتر شده رو ساختن. و این بنا هم قرار بود مثل برج ایفل در فرانسه، بعد از مدتی تخریب بشه، که تا امروز، غریب به 50 ساله که سرپاست و فقط زمان هایی برای تعمیرات بسته شده، و نظر گردشگرای زیادی رو به خودش جلب کرده، و با گرفتن تیکت، میتونن واردش بشن و از امکاناتی که بعد از بازسازی برای هرکدوم از مولکول ها در نظر گرفته شده، بازدید کنن.

همینطور مجموعه مینی یوروپ یا اروپای کوچک (Mini Europe) مجموعه ای است که در آن تقریبا تمامی بناها و بخش های مهم اروپا در مقیاس هایی بسیار کوچک تر شده از اندازه واقعی، بازسازی شدن از روسیه گرفته، تا لندن و...، و گردشگرا میتونن با پرداخت 14 یورو از اونجا بازدید کنن. دم در ورود، کتابچه هایی به زبان های مختلف (حتی به عربی) پخش میکردن، که توضیحات هرکدوم از بناهای اروپا در اون داده شده بود، که البته من کتابچه انگلیسی را گرفتم.

بیرون پارک هم یه زمین کوچیک فوتبال بود، که من رفتم و با دونفر دیگه فوتبال بازی کردم، که خیلی هم کیف داد. بین مینی یوروپ و اتمیوم هم یه پارک آبی کوچیک بود، که با اینکه به نظر من هوا سرد بود، ولی همه داشتن استفاده میکردن ازش. البته یکی از دلایل این موضوع این بود که کلا بلژیک خیلی وقتا هوای سردی داره و این فصل شاید بهترین هوا و زمان استفاده از این امکانات محسوب میشد براش.

تقریبا معروفترین جای بلژیک همین پارک هیسل و مجموعه های مینی یوروپ و اتمیوم هستن، که شما یا به صورت تک تک، یا با یک بلیط گرون تر، میتونید هردو یا یکی رو بازدید کنید. روت های گردشگری هاپ آن-هاپ آف (Hop on Hop off) از اینجا هم میگذشت و به طور کلی، جای دیدنی بود واقعا.

با مترو به مرکز شهر رفتم، در ایستگاهی نزدیک de brouckere پیاده شدم و قدم زنان به سمت گرند پالاس که معروفترین میدان بلژیک و زیباترین میدان اروپا لقب گرفته رفتم. درواقع هم روز به اونجا رفتم و هم شب، و شب های گرند پالاس بروکسل بلژیک واقعا فوق العاده بود.

دور تا دور میدان؛ ساختمان های قدیمی عصر گوتیک و قدیمی تر، و همچنین فضاها و ساختمان هایی که بارها توسط جنگ ها خراب و دوباره بازسازی شده بودن. کافه ها، رستوران ها، فروشگاه های کوچک و بزرگ، که دور تا دور میدان را فرا گرفته بودن، و گاهی صندلی ها و میزهایی که بیرون از درب کافه ها گذاشته بودن و گردشگرا، روشون مینشستنو به کاخ سلطنتی و ساختمان های پیرامون اون نگاه میکردند.

واقعا زیبا و دیدنی بود...

یه نکته که باید درباره گرفتن هتل توی بلژیک بهتون بگم، اینه که، "اصلا فکر نکنید، گرفتن هتل توی مرکز شهر، کار درستیه. اتفاقا ابدا توصیه نمیشه، چرا که شهر بسیار کوچیکه و ساختمان های مرکز شهر و هتل های اونجا، خیلی قدیمی هستن. شما میتونید، تو هتل های خیلی لوکسی که خیلی هم با مرکز شهر فاصله ندارن اقامت داشته باشید و از مسیرهایی که با ترانوا، اتوبوس و مترو، و حتی به صورت پیاده، میتونید طی کنید و بهشون برسید، استفاده کنید و از سفرتون لذت ببرین.

تو کوچه پس کوچه های تاریخی شهر بروسکل بلژیک، به طور اتفاقی یه دنر کباب ترک، پیدا کردم؛ و جاتون خالی یه کباب خیلی خوشمزه خوردم و به ادامه ی گشت زنی پرداختم. نزدیک همون رستوران، یه مغازه ی اجناس تزئینی و یادگاری های کوچیک بروکسل مثل کارت پستال و مجسمه و... بود که یک مرد افغان اون رو اداره میکرد. نکته ی جالبی که اون بهم گفت این بود که اینجا، نتنها مسلمون زیاد داره، بلکه اصلا یه محله به اسم محله ی اعراب داره که تعداد زیادی مسلمون اونجا زندگی میکنند. بعدا که تهران اومدم، یبار چک کردم، شماهم میتونید اینکار را انجام بدید، توی گوگل مپ که بروکسل رو سرچ میکنید، کلی مسجد، قدم به قدم، توی محله هاش وجود داره، که برام ازین حیث بیشتر جالب بود که این شهر، یجورایی پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا محسوب میشه.

یه مورد دیگه ای هم که توی این کوچه پس کوچه ها، توجه من رو به خودش جلب کرد، یک آبنما بود به اسم، مانکن پیس بود (یه پسر بچه ی درحال ادرار) که علتشو خیلی متوجه نشدم، ولی مثل اون را، توی جاهای مختلف بروکسل بلژیک زیاد دیدم. طبق تحقیقی که کردم، این مجسمه 500 دست لباس براش دوختن و دولت بلژیک برای هر مراسمی، یه مدل لباس به تن این مجسمه میکنه.

از دیگر جاذبه های بلژیک میدان جشن (Cinquantenaire) بود، بسیاری از ساختمان های این مجموعه U شکل، توسط دولت بلژیک تحت حمایت شاه لئوپولد دوم، در سال 1880 نمایشگاه ملی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد استقلال بلژیک راه اندازی شد. در طول نمایشگاه های پی در پی در همان منطقه، سازه های بیشتر اضافه شد. قوس نصرت محور U در سال 1905 ساخته شد و جایگزین نسخه های قبلی گردید که از سازه های آهن، شیشه و سنگ ساخته شده. اینها درواقع، نماد عملکرد اقتصادی و صنعتی بلژیک هستن. اطراف این مجموعه 30 هکتار پارک و گردشگاه پر از باغ های زیبا، استخر ها و آبشارها بود. در اون مجوعه از ابتدا هر ساله، چندین نمایشگاه تخصصی، نمایشگاه ها و جشنواره های عمومی قرار دارد. در سال 1930 دولت تصمیم گرفت از این مجموعه و پارک، به عنوان مکان، عمومی و تفرجگاهی استفاده کنه و بازدیدش رو برای عموم آزاد بگذاره.

خلاصه شب به هتل برگشتم و صبح هم بعد از خوردن صبحانه، با تراموا، به سمت ایستگاه MID حرکت کردم و بعد هم ازونجا به ایستگاه قطار رفتم، خط Rail Europe رو با دقت بیشتری پیدا کردم. قطار 30 دقیقه با تاخیر وارد ایستگاه شد، ولی بسیار شیک و تمیز بود و کاملا با قطاری که باهاش به بروکسل اومده بودم فرق داشت و تنها توی 5تا ایستگاه توقف کرد. همچنین صندلی هاش، بسیار راحت و نرم بود. خلاصه مستقیم ایستگاه فرودگاه آمستردام (پرواز برگشت من ازونجا بود) پیاده شدم و با پرواز اکونومی که خیلی هم معقول و خوب بود، اول به دوحه و سپس به ایران اومدم.

شما میتونید برای دیدن تصاویر بیشتر در اینستاگرام، صفحه ی شخصی من رو دنبال کنید...

حسین حسین خانی: INSTA: HOSSEIN.H.KHANI