من حسین حسین خانی هستم و این وبلاگ را برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتم به عنوان یک عضو کوچک صنعت و توریسم ایران طراحی کردم.

سفرهای اروپایی را با سفر 10 روزه ایتالیا (رم)، فرانسه (پاریس)، اسپانیا (بارسلون)، در اردیبهشت 94 آغاز کردم. که در آینده نزدیک در مورد تجربیات این سفر هم باهاتون صحبت میکنم.

و اما ادامه ی سفرنامه تور 11 روزه  پرتغال (لیسبون)، ایتالیا (میلان/ونیز/کومو)، سوئیس (لوگانو)، اتریش (وین) من رو با سفر به وین (اتریش) مطالعه کنید...

سفرنامه تور اروپا 11 روزه: پرتغال (لیسبون)، ایتالیا (میلان/ونیز/کومو)، سوئیس (لوگانو)، اتریش (وین) - بخش اول " اتریش - وین "

روز هشتم: ( 25 سپتامبر / 4 مهر )

پرواز مستقیم میلان (ایتالیا) به وین (اتریش) بسیار قیمت بالایی داره، به همین دلیل تهران که بودیم، از پروازهای کانکشن دار بلیط خرید کردم، که البته این پروازی که گرفتیم، نیاز به تحویل بار بین مسیر نداشت. پروازهای این سبکی، پروازهایی هستند که یک مسیر دیگه هم توقف دارن، مثلا پرواز ما ،9:30 دقیقه صبح از میلان (ایتالیا) بود که یک توقف 45 دقیقه ای در فرودگاه بارسلون (اسپانیا) داشت و 14:30 به وین (اتریش) رسید. پرواز خیلی راحتی بود و با اینکه زمان پرواز خیلی طولانی تر هم شد، به خاطر اختلاف قیمت نفری 300 دلاری بلیط، ارزششو داشت. که اینجوری درواقع 600 دلار برای پرواز میلان (ایتالیا) به وین (اتریش) تونستیم صرفه جویی کنیم.

وین

همانطور که بارها هم گفتم، حمل و نقل عمومی، یکی از بهترین و گسترده ترین زیرساخت ها را در سراسر اروپا به خودش اختصاص داده. وین (اتریش) هم به عنوان یکی از شهرهای مهم اروپا ازین امر مستثنی نیست، مترو، تراموا، اتوبوس و...

ز فرودگاه بین المللی وین تا مرکز شهر رو با یک قطار سریع السیر مستقیم و با پرداخت 16 یورو می شد طی کرد، من هم چون دنبال بهترین راه سفر در اروپا هستم، و همیشه میخوام، بهترین لیدری باشم که مسافرام داشتن، تو تمام سفر هام ازین مدل امکانات استفاده میکنم.

راجع به فرودگاه بین المللی وین (اتریش)، بد نیست بدونید که تو فاصله ی 18 کیلومتری جنوب شرقی وین، و در منطقه ی شوخات قرار داره و بزرگترین فرودگاه کشور اتریش محسوب میشه، و هواپیماهای پهن پیکری مثل ایرباس 380 و بوئینگ 747 تو این فرودگاه به راحتی نشست و برخاست دارند. در سال 2014، نزدیک به 22.5 میلیون نفر از طریق این فرودگاه جابجا شدند.

هتل Tred Ananas، هتلی بسیار بزرگ، تمیز، در مرکز شهر و اقامتگاه ما در وین (اتریش) بود که با ایستگاه متروی Pilgramgasse حدود یک دقیقه فاصله داشت.

شهر وین (اتریش) بزرگترین شهر اتریش و یکی از از 9 شهر بزرگ اتحادیه اروپا محسوب می شه. تا قبل قرن بیستم بزرگترین شهر آلمانی زبان اروپا بوده. به علاوه یه چیز مهم دیگه ای که راجع به وین باید بدونید، اینه که سومین شهر دنیاست که دفتر سازمان ملل، سازمان اوپک، سازمان انرژی اتمی و... در اون قرار داره که توافق هسته ای ایران و دنیا هم تو همین شهر بود که انجام شد. سال 2001 بافت مرکزی وین، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. وین رو شهر کافه ها و همچنین به عنوان پایتخت موسیقی دنیا هم میشناسن. خلاصه یه شهر همه چی تمومه دیگه، از شیر مرغ تا جون آدمیزاد، ویژگی و جذابیت داره.

در وین (اتریش) با پرداخت 2.2 یورو، بلیط یکطرفه و با پرداخت 13 یورو، بدون محدودیت میتونستید از مترو وین (اتریش) استفاده کنید. البته مانعی مثل مترو های ما برای عبور نبود و مثل دستگاه های BRT تهران، یه فضایی بود که میشد کارت زد، که من دیدم شاید 80 درصد مردم این کارو نمیکردن و کسی هم معترضشون نمیشد. البته شاید هم به صورت الکترونیکی و باسیستم هایی مثل NFC عمل میکرده، که ما متوجهش نبودیم. برای خرید آب در سطح شهر، از 1.9 یورو تا حدود 4 یورو می بایست پرداخت میکردیم.

اتوبوس های BIG BUS برای گردش شهری وین

طبق معمول سایر سفرهامون، از اتوبوس های گشت شهری Sightseeing Vienna استفاده کردیم که با اتوبوس های Hop on Hop off و یا Big Bus کمی متفاوت بود، در واقع لوکس تر بود. در شمالی ترین شهرهای اروپا، در کنار اتوبوس های Hop on Hop off این اتوبوس ها هم قرار دارند که هم موسیقی ها و Audio های بهتری توش پخش میشه و هم سالم ترند. اینترنت هم توی اکثر قسمت های مسیر حرکتشون کار میکنه.

چیزی که در وین خیلی به چشم میخورد، حضور تعداد زیادی از ترک های ترکیه و عرب های مهاجر بود. غذاهای ترکیه ای مثل کباب و جوجه ترکی، که بسته به جاشون از 3 تا 6 یورو قیمت داشتن، به وفور دیده میشد. یه کباب ترکی خوشمزه خوردیمو رفتیم هتل تا برای گشت های وین (اتریش) 26 و 27 سپتامبر استراحت کنیم و آماده بشیم.

روز نهم: ( 26 سپتامبر / 5 مهر )

صبح روز 26 سپتامبر (5 مهر)، به سمت ساختمان اپرا وین رفتیم، که یکی از معروفترین ساختمان های اپرای جهانه، و بزرگترین موسیقیدان های دنیا در اون اجرا داشتند و ارکسترهای بزرگ در اونجا مشغول به فعالیتند.

حرکتمون رو از مقابل ساختمان زیبای اپرا با اتوبوس های Hop شروع کردیم که در وین 4 خط، قرمز، آبی، نارنجی و خاکستری دارن و هرکدوم قسمتی از شهر رو پوشش میدند.

مسیری که در نیم روز اول، از آن بازدید کردیم، شامل Heroes Square (میدان قهرمانان)، National Theater/City Hall (تئاتر ملی/سالن گردهمایی شهر)، DDSG city cruises (گشت های دریایی شهری) بودند.

در نیم روز بعدی هم از museum of military history (موزه تاریخ نظامی) و belvedere palace (کوشک نظامی) بازدید کردیم.

یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین بخش های بازدید های وین، بازدید از کاخ مشهور و معروف شون برون (چشمه زیبا) بود. این کاخ اقامتگاه تابستانی پادشاه اتریش و یکی از مهم ترین آثار فرهنگی این کشور محسوب میشه، جالبه بدونید که هزار و چهار صد (!!!) اتاق داره!

قدیمی ترین باغ وحش دنیا هم که در سال 1752 تاسیس شده در این کاخ قرار داره که البته اول باغ وحش نبوده و بخاطر نگهداری از حیواناتی بنا شده که حاکمان کشورهای مختلف برای دختران شاه آن زمان اتریش می آوردند. این کاخ یه سالن بزرگ هم داره که به سبک معماری ایرانی تزئین شده و سالن ایران نامیده میشه.

گلخونه ی بزرگ با تنوع گلهای صد ساله، از جاذبه های دیگه ی این کاخ محسوب میشه.

خلاصه جزو توصیه شده ترین محل های دیدنی اتریشه که حتما میخوام ازتون که از دستش ندین.

روز دهم: ( 27 سپتامبر / 6 مهر )

صبح روز دهم باز به گشت و گذار در این شهر زیبا و پر از گل با کانال های زیبا در میانه شهر، ادامه دادیم. به قیمت مدرن (خط خاکستری) وین (اتریش) که یکی از ساختمان های سازمان ملل در آن قرار داشت رفتیم که نزدیک آنجا، با سوار شدن به مترو 8 ایستگاه بعد، به مرکز خرید بزرگی رسیدیم که ازونجا، کمی خرید کردیم و به هتل برگرشتیم.

شهربازی پراتر اتریش

عصر روز 27 سپتامبر، خاص ترین و بیادماندنی ترین روز سفر ما بود. چون به شهربازی پراتر (اتریش) رفتیم که ورودیه نداشت و با پرداخت 3 تا 6 یورو، میشد هر بازی رو سوار شد. ترن هوایی بزرگ، 2 عدد چرخ و فلک و یکی از بزرگترین تاپ های دنیا که در بعضی از وبسایت ها به عنوان بزرگترین تاپ بازی دنیا عنوان شده، بسیار جذاب و دیدنی بودن، ولی چون دوشنبه بود، خیلی خلوت بود و ما اکثر بازی ها رو یا دوتایی بودیم یا با تعداد کمی آدم تونستیم سوار بشیم.

ازونچایی که روز 28 سپتامبر (7 مهر) پرواز ما از وین به تهران، به صورت مستقیم انجام میشد؛ تا ظهر هتل بودیم و بعد از کلیسای Stephansdom دیدن کردیم و بعد از تهیه عکس و فیلم از کتاب فروشی نزدیک کلیسا، یکسری کتاب و کاتالوگ اتریش و وین به علاوه تقویم سال 2017 خرید کردیم و بعد به فرودگاه رفتیم و با پرواز ساعت 20:20 به تهران برگشتیم...